Monday 16 January 2017

Travelogue: Korea – Post travel (Day 6 – Seoul)



Jadi hari ni aku plan nak back to history camtu la. Sebabnya, harini adalah hari melawat istana-istana dan muzium-muzium. Hehe.

Aku gerak dari Itaewon Inn dalam jam 8.45 pagi untuk ke Gyeongbokgung Palace.


To Gyeongbokgung Palace

Itaewon Station (Line 6) --> Yaksu Station (Line 6 & 3, tukar tren kat sini) --> Gyeongbokgung Station (Line 3) (KRW 1,250)

Exit Gyeongbokgung Station (Exit 5), you’ll see National Palace Museum of Korea. In front of this museum, there is Gyeongbokgung Palace.

Info: Changing of guards ceremony, 3 times a day; 10am, 1pm, 3pm. Close on Tuesday.

Elok je sampai kat depan Gyeongbokgung Palace, aku nampak ramai orang berkumpul kat kawasan lapang depan istana tu. Rupa-rupanya, dah hampir masa untuk ‘changing of guard’s ceremony’ dan mereka yang berkumpul tu semua tengah tunggu masa untuk melihat upacara pertukaran pengawal tu. Iyelah, jam pun dah pukul 9.50 am masa tu. Ada lagi 10 minit sebelum upacara bermula. Aku cepat-cepat pergi ke kaunter tiket untuk beli tiket masuk ke dalam istana. Kat kaunter tiket, tengok semua kaunter tutup. Rupanya kemasukan ke istana pada hari tu adalah percuma disebabkan ada Korea Festa Sale.


Gyeongbokgung Palace


Main entrance


Aku pun segera menuju ke tempat mereka berkumpul untuk mencari tempat paling strategik (kononnya) untuk melihat dengan jelas upacara pertukaran pengawal tu. Upacara pertukaran pengawal tu sangat mengujakan aku yang pertama kali melihat, dan mengambil masa selama 10-15 minit.


Changing guard ceremony; pengawal istana


Changing guard ceremony; pegawai istana


Selesai upacara pertukaran pengawal, aku sempat mengambil gambar di hadapan istana sebelum masuk dan meneroka kawasan di dalam Gyeongbokgung Palace tu. Rekaan di dalam istana tu sangat menarik. Pemandangan di dalamnya pun sangat cantik! Aku yang bukanlah penggemar historical drama ni pun boleh tertarik untuk menyusuri setiap penjuru di kawasan istana tu. Ada satu tempat di dalam Gyeongbogung Palace ni sangat lawa. Dikatakan tempat ni adalah kawasan berehat para putera dan puteri raja pada zaman dahulu. Tapi, tempat ni kena booking awal sebab ada kuota berapa orang yang boleh masuk pada satu-satu sesi. Jangan risau, takde bayaran yang dikenakan untuk masuk ke tempat khas ni. Aku tak tahu tentang kena booking awal ni, jadi aku tak berkesempatan untuk masuk kedalam kawasan tersebut. Aku hanya dapat melihat dari luar kawasan je. Sedar tak sedar, lebih dari 2 jam jugak aku berjalan-jalan di sekitar kawasan istana ni. Hampir setiap ceruk istana jugak aku pergi.


Takhta raja dulu - dulu


Ini la tempatnya yang nak kena booking in advance tu. Dapat ambil gambar dari luar je














Favourite view ;)


Dalam kawasan Gyeongbokgung Palace ni jugak terletaknya National Palace Museum of Korea. Dah alang-alang jumpa muzium ni, aku singgahlah masuk kejap tengok apa yang ada kat dalam tu. Tak lama pun aku kat dalam muzium tu, dalam 10-15 minit je. Keluar dari muzium, aku sambung pusing-pusing istana tu. Sebenarnya, bila kau dah jumpa muzium tu, kau dah berada hampir dengan pintu belakang istana (rasanya, lah tapi yang pasti bukan pintu yang kau guna untuk masuk istana memula tadi). Kau keluar je pintu tu, kau boleh nampak ada kawasan bas dan teksi kat situ.





National Folk Museum of Korea











Aku keluar je dari pintu belakang istana tu, aku belok kiri dan ikut laluan tu untuk kembali semula ke pintu masuk istana yang aku masuk memula tadi. Jauh ya ampun! Rasanya lebih daripada 30 minit jugak aku jalan. Banyak anggota polis yang aku jumpa sebab kawasan tu kira kawasan pejabat orang-orang besar di sana. Aku siap kena tahan dengan seorang anggota polis wanita. Dia tanya aku nak ke mana, dalam bahasa Korea. Nasib baiklah aku faham apa yang dia cakap (thanks to bunch of Korean dramas I’ve watched before!), cumanya tak reti nak balas balik dalam Korea. Jadi, aku just sebut Gyeongbokgung Palace. Dia angguk, pastu kasi aku lalu. Hehe. Nasib tak macam ayam dan itik. Aku pun jalan dan terus jalan sampailah jumpa main entrance Gyeongbokgung Palace.


Gwanghamun gate; Main entrance to Gyeongbokgung Palace


To Cheongdokgung Palace and The Secret Garden

Next, aku nak ke Deoksugung Palace. Aku tak jumpa details direction untuk ke sini. Aku cuma ada klu yang Deoksugung Palace ni terletak dalam walking distance dari Gyeongbokgung Palace. Jadi, aku redah je jalan yang aku rasa betul. Aku berjalan ke arah bertentangan dengan jalan yang aku guna untuk ke main entrance Gyeongbokgung Palace tadi. Kira kalau kau berdiri dekat main entrance menghadap ke arah Gyeongbokgung Palace, kau ikut laluan ke arah kanan kau la. Aku jalan terus je, takde belok belok. Even dekat traffic light, aku jalan straight je walaupun agak ragu-ragu. Lama jugak aku berjalan, secara perlahan la sebab aku dok usha signboard. Jangan risau, ada signboard palace something kat sepanjang kau jalan tu. Jalan je terus takyah belok mana-mana. Nanti kau akan jumpa Cheongdokgung Palace. Yes, kau tak salah baca. Cheongdokgung Palace! Aku cari Deoksugung Palace, tapi aku jumpa Cheongdokgung Palace. Hahahaha.

Tapi, kau takyah lah rasa kecewa ke apa. Sebabnya, kat dalam Cheongdokgung Palace ni ada Secret Garden. Lagipun, Cheongbokgung Palace ni lebih kurang je dengan Deoksugung Palace. Kot. Hehe. Tapi, reka bentuk istana kat sana lebih kurang je jadi takpelah kalau kau pergi istana yang mana pun. Cuma kalau kau nak pergi ke Secret Garden, kau kena pergi ke Cheongdokgung Palace ni la baru ada. Secret Garden ni kalau tak silap dari pembacaan aku lah, adalah tempat di mana putera raja, puteri raja, raja-raja, maharaja, maharani dan yang setaraf dengannya untuk beristirehat. Kira ni kawasan lepak diorang masa lapang la. Baca pengalaman mereka yang dah masuk ke Secret Garden, most of them cakap kawasan ni sangat cantik. Sesuai la sebagai kawasan beristirehat golongan raja. Bayaran masuk ke Cheongdokgung Palace ni adalah KRW 5,000 untuk dewasa. Kalau kau nak ke Secret Garden yang terletak di dalam kawasan istana ni, kau kena tambah another KRW 5,000. Sekali lagi aku masuk percuma sebab masa tu kan ada Korea Festa Sale. Cuma Secret Garden je la yang tetap kena bayar kalau nak masuk.


Information tentang bayaran masuk ke Cheongdokgung Palace








Aku tak masuk ke Secret Garden. Pertamanya, sebab aku dah penat berjalan pusing pusing di dalam kawasan Gyeongbokgung Palace. Kedua, sebab kaki aku dah sakit dan ada blister yang agak besar kat tapak kaki. Kalau takde blister kat kaki, aku rasa aku gagahkan jugak diri aku untuk masuk ke Secret Garden walaupun dah penat. Rugi kot kau datang dari jauh tapi tak masuk ke Secret Garden tu. Tapi terpulang dekat orang jugaklah, mungkin ada yang tak berapa suka untuk pergi ke kawasan historical macam ni.





Nampak tak ahjussi pakai baju biru tu? Dia lah yang jaga entrance ke The Secret Garden. Kat situ la terletaknya The Secret Garden


Walaupun aku tak masuk ke Secret Garden, kawasan lain di Cheongbokgung Palace tu tetap banyak untuk dilawati. Di sebelah Secret Garden, ada satu lagi istana kecil iaitu Changyeonggung Palace. Aku sempat jugak berjalan melawat istana tu. Cantik! Serius kawasan di sekitar Changyeonggung Palace ni cantik. Ada rumah yang kau boleh masuk. Aku pun masuklah satu dua rumah yang ada. Nak jugak tengok isi rumah zaman dulu macam mana. Hahaha.


Rumah - rumah yang ada di istana kecil Changyeonggung Palace


Add caption


To Gwanghamun Square and King Sejong Museum

Seterusnya, aku dalam misi mencari Gwanghwamun Square sebab sekali lagi, aku tak pasti di mana terletaknya tempat ni. Dari Cheongbokgung Palace, aku patah balik ke Gyeongbokgung Palace. Tak jauh dari main entrance Gyeongbokgung Palace, ada traffic light. Jadi, aku melintas traffic light tu untuk ke seberang jalan. Rupanya, Gwanghwamun Square hanya terletak bertentangan dengan Gyeongbokgung Palace. Ada dua sebab kenapa aku beria nak cari Gwanghwamun Square. Pertama, sebab aku nak tengok dengan mata sendiri tugu King Sejong dan Admiral Yi Sunshin. Kedua, aku nak masuk ke muzium King Sejong.


Tugu King Sejong


Princess Farah. Eh? Hahaha.


Aku jalan sikit ke depan, dan nampak tugu King Sejong tak jauh di depan aku. Aku teruskan berjalan, dan pergi ke depan tugu King Sejong. Ambil gambar kejap, macam biasa la. Pastu, pergi ke belakang tugu King Sejong untuk ke pintu masuk muzium King Sejong. Masuk dalam muzium ni, kau bolehlah belajar sedikit sebanyak sejarah tentang King Sejong. Yang bestnya muzium ni, kau boleh tulis nama kau dalam hangul. King Sejong kan pencipta tulisan hangul. Nanti ada kat satu sudut dalam muzium ni, kau akan nampak satu kawasan untuk tulis nama. Kat dinding tu penuh dengan kertas-kertas nama-nama pelawat/pelancong dalam hangul. Bolehlah kau rasa sendiri pengalaman tulis nama kat kertas guna berus dan dakwat hitam dalam hangul. Taktau macam mana nak tulis nama kau dalam hangul? Jangan risau! Ada Korean di situ yang akan bantu kau. And they can speak English too. Nanti diorang akan tanya nama dan negara kau, dan suruh kau tulis kat satu kertas kecil. Dan diorang akan tulis nama dan negara kau dalam hangul, pun dalam kertas kecil jugak. Pastu, diorang kasi satu kertas besar khas untuk kau tulis nama dengan berus dan dakwat. Kau tulislah ikut nama dalam hangul yang diorang tulis kat kat kertas kecil tu.


My Hangul handwriting; nationality (left) and name (right)


Di muzium yang sama, ada juga menempatkan sejarah tentang Admiral Yi Sunshin. Dah alang-alang aku ada kat situ, aku terus jalan kat situ. Baca serba sedikit sejarah yang tercatat di situ. Ada few photo zones, dan disebabkan aku satu-satunya pengunjung yang ada di muzium tu pada masa tu, aku pun seronoklah bergambar di semua photo zones yang ada. Muahahaha! Masa aku nak keluar dari muzium tu barulah terserempak dengan satu keluarga yang baru masuk ke situ.


Tugu Admiral Yi Sunshin


Keluar je dari Muzium King Sejong, aku mencari tugu Admiral Yi Sunshin. Tak jauh pun dari tugu King Sejong. Macam biasa, ambil gambar satu dua keping. Pastu, aku pun mencari subway station terdekat untuk balik. Dalam perjalanan mencari subway station tu, aku ternampak satu booth hanbok. Booth ni menawarkan perkhidmatan meminjam hanbok secara percuma. Haruslah aku tak melepaskan kesempatan yang ada kan? Lagi-lagi bila hanya ada dua orang yang kat booth tu. Seronok pulak rasa bila pakai hanbok. Rasa dapat menyelami sedikit budaya orang Korea. Gituuu. Betul-betul di sebelah booth hanbok tu ada booth takhta diraja, jadi bolehlah bergambar kat situ acah-acah kau berada pada zaman dulu la. Aku sempat berjalan-jalan di sekitar Gwanghwamun Square tu dengan hanbok dalam 15 minit sebelum pulangkan balik hanbok tu kat booth.


Cari booth hanbok ni okay, kalau nak try hanbok. Secara percuma. Booth ni terletak berdekatan entrance to Gwanghamun underground shopping mall


:)


To Seoul Station

Gwanghwamun Station (Line 5) --> Jongno 3(sam)-ga Station (Line 5 & 1, tukar tren kat sini) --> Seoul Station (Line 1) (KRW 1,250)



Since Gwanghwamun Station adalah stesen subway terdekat, aku naik subway dari situ untuk ke Seoul Station. Tujuan aku ke Seoul Station adalah untuk membeli tiket untuk balik ke Busan keesokan harinya. Boleh je aku nak beli on the spot esok malam (aku ambil tren malam ke Busan). Tapi aku taknak ambil risiko sekiranya tiket tren habis. Yes, tren KTX memang berlambak, setiap sejam atau dua rasanya KTX berlepas dari Seoul ke Busan. Tapi aku kan naik Mugunghwa train (nak jimat kos), kemungkinan untuk tiket habis tu tetap ada walaupun nipis. Dah selesai beli tiket Mugunghwa tren untuk esok, aku pun bergerak balik ke Itaewon Station untuk kembali ke guesthouse.




No comments:

Post a Comment