Friday 30 December 2016

Travelogue: Korea – Post travel (Day 1 – Busan)



7 Oktober 2016, jam 1.30 pagi, maka bermulalah perjalanan aku menuju ke Negara K-pop. Okay, I am so excited! First, this is my very first oversea trip after I had to cancel my trips to Jakarta and Ho Chi Minh in January and April, respectively. Second, it was like dream come true for me to finally menjejakkan kaki ke Korea. Tempat yang kau selalu tengok dalam drama-drama Korea atau dalam reality shows je selama ni, akhirnya kau akan tengok dengan mata kepala sendiri. Siapa tak excited weh? Hehe.


Gambar wajib ada kann hahaha

Another one ;)



Jam 5.30 am, pemandangan dari atas :)


Tepat jam 8.23 pagi, kapal terbang mendarat dengan selamatnya di Gimhae International Airport Busan. I am finally here! Happy lagi.

Keluar dari kapal terbang menuju ke balai ketibaan, aku baru perasan sesuatu. Aku takde arrival card and traveler’s declaration form. Penumpang-penumpang yang sama flight dengan aku semuanya ada benda alah tu. Okay, panik kejap. Jumpa dengan dua orang travelers dari Malaysia, aku tanya diorang mana dapat kad tu. Diorang cakap ada dalam poket kat kerusi depan setiap penumpang. Ah sudah, mana pulak nak cari kad tu. Takkan nak pergi balik kat kapal terbang kot. Panik, cuak, semua ada. Aku pun mundar mandir kejap kat situ sebelum finally bergerak menuju ke kaunter imigresen. Dalam hati, pasrah kalau kena marah dengan pegawai imigresen Korea. On the way nak ke kaunter imigresen, aku nampak ada satu meja. Ramai orang tengah isi arrival card and traveller’s declaration form kat situ. Aku singgah kejap untuk usha mana tau kalau-kalau ada extra cards kat situ. Dan nasib nampaknya menyebelahi aku. Ada banyakkkkk arrival cards kat situ dan aku pun dengan leganya terus mengisi kad sebelum menuju ke kaunter imigresen. Alhamdulillah. Urusan di kaunter imigresen berjalan lancar, begitu juga semasa melepasi kaunter kastam.


Arrival card yang wajib diisi dan diserahkan kepada pihak imigresen

Declaration form untuk kaunter kastam


Oh ya. Kalau korang mengalami nasib macam aku, terlupa nak ambil arrival card and traveler’s declaration form semasa dalam kapal terbang, jangan risau okay. Dekat balai ketibaan nanti ada satu meja, kat situ ada banyak arrival card yang boleh korang isi. As for traveler’s declaration form, pergi je dekat mana-mana pegawai kastam kat situ cakap korang takde form tu. Nanti dia akan bagi.

Okay. Dah keluar dari arrival hall, aku pun terus cari kedai 7E untuk tambah nilai kad T-Money dan beli the famous banana uyu (susu pisang). T-money tu, kalau korang takde kena lah beli sebab lagi senang bayar subway/bas guna T-money daripada bayar tunai, plus dapat diskaun 100 won lagi bagi setiap penggunaan T-money setaip kali naik subway. T-money tu fungsinya sama seperti kad Touch&Go.


Banana uyu yang sedap 


Eh eh. Bong ni kan first time pergi Korea. Macam mana pulak dia ada kad T-money tu?”

Okay, sabar semua. Aku akan terangkan tentang macam mana nak dapat kad T-Money ni secara percuma dalam entri-entri akan datang.

Percuma?? Ya, kawan-kawan. Secara percuma. 

So now, kita sambung cerita okay?

Dah lepas tambah nilai kad T-money, dah minum banana uyu, dah call parents bagitahu dah selamat sampai di Busan, aku pun teruskan langkah untuk ke Busan Station terlebih dahulu untuk beli tiket tren ke Seoul malam esoknya. Aku call guna whatsapp call (airport ada signal wifi yang kuat & free), sebab aku tak beli simcard Korea. Takyah beli simcard pun takpe unless kalau korang wajib 24 jam ada internet.


To Busan Station

Gimhae International Airport --> Busan Station (KRW 1,900)

Gimhae International Airport (Busan Gimhae Light Rail Station) --> Sasang Station (BGLRS & Line 2 / interchange station) --> Seomyeon Station (Line 2 & Line 1 / interchange station) --> Busan Station (Line 1) [Sinpyeong Line]

Dah sampai kat Busan Station, korang kena keluar dari subway station tu. Sebabnya, bangunan untuk KTX, ITX dan Mugunghwa train terletak kira-kira 3 minit berjalan kaki dari Busan subway station.

Sampai je kat Busan Station, aku terus menuju ke kaunter tiket untuk beli Mugunghwa train. Jangan risau, pekerja di kauter tiket boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Kenapa aku ambil Mugunghwa train dan bukannya train laju KTX tu? Eh, eh. Aku kan budget traveler, so kenalah sedar diri budget tak berapa banyak. Hehe. KTX memang laju, tapi agak mahal bagi budget traveler seperti aku. Jadi, pilihan terbaik yang aku ada adalah untuk menaiki Mugunghwa train untuk ke Seoul. Next time ke Korea aku mesti rasa naik KTX pulak!

Selesai urusan pembelian tiket, aku bergerak menuju ke hostel yang telah aku tempah siap-siap semasa di Malaysia; Mr Egg Original Hostel Nampo. Tak jauh pun, hanya berjarak satu station dari Busan station.


To Mr Egg Original Hostel

Busan Station --> Jungang Station (KRW 1,200)

From Jungang Station (Line 1) Exit 5, about 3-5 minutes’ walk to the hostel.

Waktu check in adalah jam 3.00 petang, dan aku sampai di hostel dalam jam 11.00 pagi. Nasib baiklah staff hostel tu peramah dan sangat membantu. Dia benarkan aku check in awal, dan semestinya aku berasa lega. Almost 2 hours flight from Kuching to KL, another 6 hours plus from KL to Busan, and almost an hour from airport to the hostel really makes you feel tired and all worn up. Selepas membersihkan diri, I’m all ready to start my little journey in Busan. The first place in my long lists was Gamcheon Culture Village.







To Gamcheon Culture Village

Jungang Station --> Toseong Station (KRW 1,200)
Return bus to and from Gamcheon Culture Village (KRW 1,800)

From Toseong Station (Line 1) Exit 6, walk straight until you reach a junction, then turn right and walk until you found Busan National University Cancer Centre. In front of the hospital, there is a bus stop. Take mini bus Seogu No. 2 or 2-2. Signboard for Gamcheon Culture Village is on the left.

Masa aku sampai kat bus stop tu, ada bas nombor 2-2 tu. Aku macam confuse kejap, macam eh betul ke ni bas yang aku kena naik? Tetiba pakcik dalam bas tu panggil aku, cakap ‘Gamcheon. Gamcheon’. Then aku tanya, ‘Gamcheon Village?’ Dia angguk, so aku pun konfiden nak naik bas tu.


Bas untuk ke Gamcheon Cultural Village

Tunggu bas kat bus stop depan hospital ni


Perjalanan dalam 15-20 minit. Nanti bas akan turunkan korang kat bus stop tak jauh dari entrance to the Gamcheon Culture Village tu. Nak balik dari Gamcheon Culture Village, tunggu bas yang sama dekat bus stop bertentangan dengan bus stop yang korang turun tadi tau.

Bagi aku, Gamcheon Culture Village is one of the must visit places in Busan. Cantik betul pemandangan dekat situ. Dah macam kotak-kotak yang bewarna-warni. Tapi! Untuk melawat semua tempat menarik yang ada dekat sini, korang harus mempunyai stamina yang sangat tinggi. Kawasannya agak berbukit dan kelihatan seperti maze. Aku ada tersalah masuk jalan, kononnya nak pakai jalan pintas ke entrance village ni sebab kaki dah sakit-sakit time ni. Bukannya jalan pintas yang aku dapat, rupanya aku dah sesat kat entah ceruk mana kat village tu. Sana sini jalan mati. Lastly, aku patah balik jalan yang aku mula-mula masuk tadi dan bermulalah kembali sesi memanjat bukit. Penat. Serius penat tapi rasa berbaloi. By the way, aku tak habiskan pun route tu. Tak larat.






Nampak tak bangunan kat sebelah yang warna-warni ni, kat situlah nanti korang boleh collect postcard cantik secara percuma

Cam kotak-kotak warna warni kan?


Tips: Korang boleh beli map Gamcheon Cultural Village yang berharga KRW 2,000 dari kaunter information tak jauh dari entrance. Kalau korang penuhkan semua stamp yang diperlukan, korang boleh dapat satu poskad percuma. Cantik tau!

Trick: Kalau korang mampu berjalan jauh dan dapatkan semua stamp yang diperlukan, syabas!! Tapi, kalau rasa-rasa tak mampu berjalan (macam aku la) tapi nak jugak dapat poskad tu, just pergi dapatkan stamp di attraction No.16. Dan ahjumma di situ akan kasi satu poskad percuma buat korang. Aku pun secara tak sengaja discover pasal benda ni sebab mula-mula ingatkan nak singgah di situ untuk duduk berehat kejap. Sekali, ahjumma tu cakap, stamp dulu kat attraction No. 16, pastu dia akan bagi poskad. Aku pun on je lah. Hehe.


Ni lah postcard yang aku dapat


Dah pusing-pusing, dah puas ambil gambar, dah pergi dekat tempat penggambaran Running Man, it’s time to go to other places. To Jagalchi Market and BIFF Square we go!


Lokasi penggambaran Running Man


To Jagalchi Market and BIFF Square

Toseong Station --> Jagalchi Station (KRW 300)

Exit Jagalchi Station (Line 1) Exit 10, walk straight until simpang 4 yang kedua. At the second junction, you can see Pintu Gerbang Busan International Film Festival on the left. From that second junction, turn right and walk for about 300 meters until you reached Jagalchi Market.

Sebenarnya niat untuk Jagalchi Market ni sebab nak makan seafood fresh, sebab banyak review yang aku baca cakap seafood kat sini sedap. Banyak yang amat kedai-kedai seafood sepanjang jalan menuju ke Jagalchi Market tu. Belum lagi masuk ke bangunan Jagalchi Market. Perut yang lapar memang membuatkan aku makin rambang mata. Ada jugak pakcik makcik yang panggil aku pergi kedai dorang.







“Malaysia. Malaysia.” Sambil tunjuk menu seafood kat aku. Aku mula-mula tergoda lah jugak. Tapi tetiba timbul rasa was-was dengan tahap kehalalan makanan yang dihidangkan. Makanya, aku pun dengan rasa sedikit kecewa sebab tak dapat makan seafood fresh pun melangkah pergi dari Jagalchi Market untuk ke BIFF Square.









Dekat BIFF Square, tengah aku berjalan-jalan di sekitar dataran tu, tetiba aku nampak ramai gila orang berkumpul depan aku. Siap ada skrin besar lagi. Aku pun tetiba mengaktifkan mode busybody, dan terus bergerak menuju ke arah orang ramai untuk tahu apa yang terjadi. Aku pandang ke arah skrin besar depan aku, dan nampak muka yang agak dikenali. Rupa-rupanya, ada perjumpaan actor-aktor Korea bersama peminat di Busan. Aku baru teringat yang Busan International Film Festival 2016 akan berlangsung pada bulan Oktober ni. So, no wonder la kalau jumpa ramai artis Korea masa ni.


Junu and Junseo's appa


Oh ya, dalam beberapa orang artis yang hadir masa tu, aku kenal seorang je. Junu and Junseo’s appa! Kalau korang peminat rancangan ‘The Return of Superman’ dari episod awal-awal lagi, korang mesti kenal dengan aktor ni.  Aku sempatlah jugak tangkap beberapa keping gambar dia sebelum majlis tu bersurai. Takdelah clear sangat, dan takdelah tak clear sangat. Just nice lah orang cakap, sebab ramai kot fans dia dan aku pun sibuk menyelit di antara mereka-mereka itu.


To Busan Tower / Yongdusan Park

Exit Nampo Station (Exit 7), turn left onto Gwangbok-ro Street then go straight for 350m towards Yongdusan Park (escalator on the right).

Pastu, aku meneruskan perjalanan menuju ke Busan Tower dan Yongdusan Park. Masa ni hujan turun renyai-renyai. Aku pulak takde payung dan takde baju hujan. Tapi sebab nak pergi jugak ke Busan Tower tu, aku redah je lah. Hujan renyai renyai tak mampu patahkan semangat aku. Ecece haha!

Nak dijadikan cerita, aku tak tahu jalan. Sebenarnya, aku ada je map beserta direction untuk ke Busan Tower tu yang aku dah cari siap-siap masa kat Malaysia. Tapi! Kena ikut Exit subway lah. Mula-mula ingatkan malas nak patah ke subway dan keluar ikut exit yang betul, sebab ada blog yang aku baca tu cakap Busan Tower tak jauh dari Jagalchi Market dengan BIFF Square. Aku pun jalan je kononnya nanti jumpa jugak tempat yang dicari. Lebih dari setengah jam berjalan tanpa arah, akhirnya aku give up. Okay, aku patah balik ke subway dan cari exit yang betul untuk ke Busan Tower tu. Dan less than 10 minutes, aku dah sampai depan escalator tinggiiiii yang amat untuk bawak aku ke Busan Tower. Ada 4 tingkat escalator okay! Nasib baik ada escalator ni, kalau tak menangis lah naik tangga kat situ. Peringatan untuk semua: Hanya ada escalator untuk naik sahaja. Untuk turun, sila gunakan tangga huhuhu.


Naik escalator ni untuk ke Busan Tower


Aku lepak hampir sejam dekat Yongdusan Park. Tenang je rasa duduk kat situ. Masa aku sampai tu, ramai jugak pakcik makcik tengah bersenam. Kagum betul aku tengok. Lain benar dengan suasana di Malaysia. Oh ya, aku tak naik ke observatory Busan Tower tau. Aku just tengok dari bawah je.


Busan Tower




Sepatutnya dalam itinerary aku ada satu lagi tempat yang aku perlu pergi. 40-Step Culture & Tourism Theme Street. Alaa.! Tempat penggambaran Running Man tu. Tak ingat pulak episod berapa. Tempat tu sebenarnya tak jauh dari hostel aku. Tapi, disebabkan kaki ni dah sakit sangat, maybe sebab terkejut tetiba banyak berjalan (hahaha nampak sangat rendah stamina), aku pun terus je balik ke hostel untuk berehat.

Malam tu terus demam haa amek kau!

Untuk sesiapa yang nak pergi 40-step stairs tu.


To 40-Step Culture & Tourism Theme Street

Nampo Station --> Jungang Station (KRW 1,200)


Exit Jungang Station (Exit 13). Walk in the direction of the Gwangsan Hospital (about 5 minutes). Follow signboard ’40 stairs culture’ kaler coklat.


6 comments:

  1. Salam. Utk arrival card tu, kalau kita stay dia 3 tmpt, kena isi ketiga2 alamat ke or salah satu shj?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isi satu je. Boleh letak alamat hotel pertama yang awak duduk. Macam saya, first day duduk dekat MR Egg Hostel, so saya letak alamat hostel tu.

      Delete
  2. Assalammualaikum, pegawai imi di busan airport tanya banyak soalan ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Masa sy pergi haritu, rasa cam takde kena tanya apa-apa. Bagi passport, dia check lepastu cop imi masuk Korea, then settle. Alhamdulillah.

      Delete
  3. kalau bawa makanan dalam bagasi(ikan bilis,pek nasi goreng,pek rendang) nak kena declare tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy haritu bawak biskut, chocolate, mi Indomie dan ikan bilis goreng. Tak perlu declare. Tak pasti sebab memang tak perlu declare ataupun pemeriksaan kastam masa tu tak ketat sangat. Tapi untuk lebih smooth untuk lepas pemeriksaan kastam, mungkin boleh listkan siap2 makanan apa yang dibawak and ingredients dia sekali. Just in case kena tahan dekat kastam, at least dah prepare sesiap list tu, senang diorang nak go through

      Delete