Saturday 21 January 2017

Travelogue: Korea – Post travel (Day 7 – Seoul)


Harini takde plan nak jalan-jalan sangat. Cuma nak shopping sedikit barang souvenier untuk keluarga dan kawan-kawan. Dan harini sengaja gerak lewat sedikit daripada guesthouse, alang-alang nak check out sekali. Jam 11 am, check out dan bergerak ke Seoul Station untuk simpan beg di dalam loker yang ada di situ. Senang sikit nak bergerak lepas tu. Aku pilih loker yang sederhana besar, dan sewa loker tu berharga KRW 3,000. Okay,lah tu.

Pastu, aku balik ke kawasan Itaewon sebab nak makan tengah hari dekat restoran Eid Halal. Baca review daripada Malaysians yang dah pernah pergi sini, semua cakap sedap. Aku mencari restoran tu di sepanjang jalan nak ke Masjid Seoul tu, tapi tak jumpa. Baru nak teruskan langkah cari restoran tu di jalan yang melepasi Masjid Seoul, aku encounter satu bad experience yang membuatkan aku membatalkan hasrat untuk mencari restoran Eid Halal. Masa ni rasa agak terkilan sebab aku dah save duit dalam KRW 30,000 kononnya nak makan makanan Korea yang sedap sebelum balik ke Malaysia. Kempunan di situ.


Walking Tour of Itaewon


Aku segera berpatah balik untuk menuju ke stesen subway. Dalam perjalanan, aku terjumpa restoran Mr. Kebab. Aku singgah untuk beli Jumbo Chicken Kebab yang berharga KRW 6,500 sebelum terus bergerak ke stesen subway. Sementara menunggu tren tiba, aku makan kebab tu sedikit demi sedikit. Kebab tu tebal dan besar. Payah jugak nak menghabiskan dalam sekali duduk je.


Jumbo Chicken Kebab yang besar dan tebal


To Nandaemun Market

Itaewon Station (Line 6) --> Samgakji Station (Line 6 & 4, tukar tren kat sini) --> Hoehyeon Station (Line 4) (KRW 1,250)

Exit Hoehyeon Station through Exit 5 to Nandaemun Market.

Destinasi aku yang seterusnya adalah Nandaemun Market. Masa aku sampai kat Nandaemun Market tu, aku blur kejap. Sebab kawasan market tu tersangat, sangatlah meriah dan penuh dengan pengunjung. Kes rambang mata tengok barangan-barangan yang dijual di situ takyah cakaplah. Murah-murah je barangan di situ. Kalau convert duit Malaysia pun masih dalam lingkungan harga yang agak berpatutan. Aku sebenarnya takdelah nak shopping sangat pun. Cuma nak belikan sedikit buah tangan untuk mak ayah, dan adik-adik sebagai tanda kenangan. Rasa bersalah jugak pergi seorang diri. Huhuhu.


Nandaemun Market

Meriah gila kat sini


Memula, aku jalan-jalan je dulu. Survey dekat kedai-kedai yang ada di situ harga untuk barangan yang aku dah aim nak beli. Semestinyalah, T-shirt Korea, nail clippers, fridge magnets and keychains. Itu bahagian untuk keluarga dan kawan-kawan. Aku pulak aim nak belikan diri sendiri spoon & chopstick. Hahaha yes! Itu je yang aku belikan untuk diri aku. Memang dah aim dari sebelum bertolak ke Korea haritu lagi.

Dah jumpa kedai yang menawarkan harga yang agak murah berbanding dengan kedai-kedai yang lain, aku terus beli semua barangan yang aku berkenan tadi (T-shirt Korea, nail clippers, fridge magnets and keychains). Selesai shopping, rasa sayang pulak nak tinggalkan Nandaemun Market ni, so aku buat satu lagi pusingan melawat setiap kedai yang ada dekat situ. Kehkeh.


Antara kedai termurah yang jual souvenirs yang aku jumpa 


To Myeongdong

Hoehyeon Station (Line 4) --> Myeongdong Station (Line 4) (KRW 1,250)

Exit Myeongdong Station through Exit 6 to Myeongdong shopping area.

Pastu, aku bergerak ke Myeongdong pulak sebab nak beli lagi mask muka yang tengah ada promosi tu. Hahaha sejak bila aku minat mask muka ni? Musykil kejap.. . . . . . . . . . . . . . . .

Dah selesai segala urusan membeli barangan untuk dibawa balik ke Malaysia, aku tengok jam. Eh, ada masa lagi ni nak jalan-jalan. Jam baru pukul 5 pm. Kebetulan street food stall dah bukak masa tu. So, aku pun usha lah apa yang ada. Ada yang jual buah-buahan dengan air jus, ada yang jual nutella banana crepe, ada yang jual fried shrimp and octopus, dan macam-macam lagi. Aku try satu je, fried shrimp and octopus yang berharga KRW 5,000 untuk satu cup sebab nampak menarik. Dan ternyata sedap. Tak sempat nak try nutella banana crepe, sebab ramai orang yang tengah tunggu giliran diorang.


Stall yang jual fried shrimp, fried octopus.

Ni lah friend shrimp and octopus yang aku beli. Sedap dan rangup.


Aku makan fried shrimp sambil duduk tepi jalan depan kedai ZARA (kot kalau tak silap) tengok orang lalu lalang.  Jangan risau, bukan aku seorang je yang duduk tepi jalan camtu, ramai je yang buat camtu. Memang meriah betul Myeongdong masa ni. Sentiasa meriah sebenarnya tak kira pagi ke malam. Tapi, rasanya malam lagi meriah kot sebab ada street food. Seronok untuk mereka yang tengah food-hunting.


Eh. Eh. Jumpa boyfriend pulak ;)
Awak buat pe dekat dinding Skin79 tu awak? Hahahaha.


Lepas dah makan semua, dah hilang sikit penat di kaki, aku pun bergerak pergi ke Seoul Station balik untuk lepak kat sana pulak sambil tunggu train Mugunghwa ke Busan sampai.


To Seoul Station

Myeongdong Station (Line 4) --> Seoul Station (Line 4) (KRW 1,250)

Aku sampai stesen ni dalam jam 8 pm camtu, dan ada lebih kurang 3 jam sebelum train Mugunghwa ke Busan sampai. Mereput 3 jam kat dalam stesen tu hahahaha. Padahal banyak je tempat dalam Seoul Station dan kawasan sekitarnya yang aku boleh jalan-jalan.


Tunggu tren Mugunghwa sampai



Dan bila train sampai, aku dan penumpang-penumpang lain dah masuk ke dalam perut train, and off we go to Busan!


4 comments:

  1. Nak tanya untuk simpan beg tu kat mana ye and berapa lama boleh simpan kat situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada autopay locker tak jauh dari pintu masuk ke stesen KTX Seoul Station. Saya simpan luggage saya kat sini. Kalau locker di situ semua occupied, boleh pergi ke satu lagi tempat; pusat menyimpan beg khas (Premium Travel Center) untuk simpan luggage. Kedai ni terletak di B2 Seoul Station dan tutup pukul 8.30 pm. Untuk autopay locker tu, tak pasti pulak berapa lama boleh simpan luggage kat situ.

      Delete
  2. Salam, nak tanya dalam train Mugunghwa tu ada tempat simpan luggage tak? Sebab luggage kami besar, Terima Kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Ada, dekat luggage compartment above the seat. Tengok Train to Busan tak? Tempat letak luggage lebih kurang macam yang dalam train tu :)

      Delete