Saturday 28 January 2017

Travelogue: Korea – Post travel (Day 8 – Busan)


Hari terakhir di Korea. Aku sampai Busan Station dalam lebih kurang jam 4.40 am. Terus pergi stesen subway sebab nak naik tren pertama yang beroperasi. Risau jugak lambat sampai Gimhae International Airport walaupun aku dah budget masa baik punya.


To Gimhae International Airport

Busan Station (Line 1) --> Seomyeon Station (Line 1 & 2, tukar tren kat sini) --> Sasang Station (Line 2 & Busan Gimhae LRT, tukar tren kat sini) --> Gimhae International Airport (Busan Gimhae LRT) (KRW 1,900)




Aku sampai airport sebelum jam 7 am. Sampai je kat airport, aku terus ke 7E sebab nak beli banana uyu. Kehkeh. Nak bawa baliklah, nak bagi mak ayah ngan adik-adik rasa sedapnya banana uyu tu.

Pastu aku naik ke tingkat atas sebab nak check-in, rupanya kaunter check-in untuk flight aku tu tak bukak lagi. Memula risau jugak, sebab tak nampak mana-mana sign AirAsia kat kaunter check-in. Pastu tak jumpa pulak mana-mana rakan senegara yang sama naik flight AirAsia ni. Rupa-rupanya, diorang bukak kaunter check-in untuk flight-flight lain yang akan berlepas lagi awal terlebih dahulu. Flight aku jam 10.30 am, jadi diorang bukak kaunter check-in sekitar jam 8.45 am. Lambat jugak kan? Tapi tak apalah, janji dah selamat balik ke Malaysia. Hihi.









Jam 10.30 am, maka bertolaklah aku dari Korea untuk kembali ke Malaysia. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 6 jam setengah, dan aku touched down Malaysia hampir jam 5 pm.


Travel partner ;)

Ni je yang sempat grab bawak balik Malaysia

Souvenirs yang dibeli. Tak banyak pun, bersesuaian dengan budget. 


3 comments:

  1. Hi so kiranya flight balik ke kl you flight pagi eh? Nanti i pun flight pagi from incheon. Actually tengah fikir nk overnight dekat airport ke mcm mana eh. Sebenarnya takut jugak pepagi terlepas flight ke apa ke 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. yep flight pagi, kul 10.30am. kalau flight betul2 awal pagi, maybe boleh consider overnight kat airport. or if ada hotel ke guesthouse yg berdekatan, boleh stay sana. kalau flight lebih kurang cam sy around 10.30, boleh je gerak dari hotel/guesthouse around 5-6 am sebab train pun start beroperasi awal pagi, rasanya around 5.30-5.45 am. tapi papepun, cek your route clearly and try estimate masa perjalanan dari ur hotel to incheon airport. safe flight and have fun at korea! :)

      Delete
  2. Hi so kiranya flight balik ke kl you flight pagi eh? Nanti i pun flight pagi from incheon. Actually tengah fikir nk overnight dekat airport ke mcm mana eh. Sebenarnya takut jugak pepagi terlepas flight ke apa ke 😅

    ReplyDelete