Thursday 23 January 2020

B.I.G.P.A.Y


Assalamualaikum wbt.

Tahun lepas aku ada berkongsikan tentang BigPay, kad prepaid yang sangat mudah digunakan di Malaysia, mahupun di luar Malaysia.

Korang boleh download apps BigPay ni dekat Apple Store (for iOS users) dan Play Store (for Android users).

Masa korang create account BigPay, nanti dia ada mintak referral code (kalau ada), korang masukkan referral code ni 3UQ47MK4D3. Bila korang dah create account BigPay sampaiiiiiilah ke final step which is topup kad bigpay dan masukkan cvc code tu, korang akan dapat RM10. Wahh. Seronok tu! Siapa je nak bagi RM10 tu free? Dan, empunya referral code tu (contohnya aku, kalau korang guna referral code aku lah) jugak akan dapat RM10. So, it’s a win-win situation, yes? :)

Actually, aku dah share dah cara untuk apply kad prepaid BigPay ni dalam entri sebelum ni dekat sini BigPay - Skip the hassle, enjoy more benefits. Korang boleh baca dekat situ atau boleh go through this post, sebab aku ada buat ringkasan sikit.

Jadi, meh aku ringkaskan cara nak apply kad prepaid BigPay ni bagi yang malas nak baca entri yang panjang ;)

  1. Pergi ke Apple Store (bagi Iphone users) atau Play Store (bagi Android users), cari bigpay dan download.
  2. Create account dan macam biasa, isilah maklumat yang dia minta tu dengan lengkap kalau boleh.
  3. Dah siap isi semua, tunggu emel pengesahan daripada BigPay (biasanya less than 24hrs)
  4. Topup minimum RM 20 ke dalam kad prepaid tu.
  5. Kad akan dihantar ke alamat korang once korang dah topup kad. Ambik masa 3-5 hari bekerja. Aku haritu lebih seminggu jugak, maybe sebab East Malaysia? Entah.
  6. Bukak apps BigPay dekat telefon korang, dan isikan cvc code yang ada dekat belakang kad prepaid bigpay korang.
  7. Kad  dah aktif, and there you go!

Sekali lagi nak bagitahu, kalau korang nak extra RM 10 secara percuma, jangan lupa masukkan referral code ni 3UQ47MK4D3 masa diorang mintak referral code. Percuma RM 10 guyssss! RM 10 tu boleh buat topup credit phone (bagi prepaid users), boleh buat topup duit untuk shopping, atau boleh jugak nak topup e-wallet korang. Macam aku, suka guna Boost. Jadi, aku akan topup account Boost aku guna BigPay. Tiap kali aku topup, AirAsia bigpoint aku pun bertambah. Let say aku topup RM100 dari BigPay ke Boost, aku dapat 10 points AirAsia. Nampak sikit je 10 point tu, tapi every time kau topup, point kau bertambah, lepas beberapa bulan ehhh dah boleh redeem flight dah. Seronok kan kalo dapat naik flight secara percuma?

Dan bagi traveler yang gemar bercuti di luar negara. Dah tak payah nak bawak sebeban cash bersama anda. Swipe sahaja kad BigPay tu di premise/kedai yang ada menyediakan perkhidmatan card untuk MasterCard. Rate dia dah terbukti lebih rendah atau lebih kurang sama dengan current rate. Tak percaya? Boleh tengok testimoni/review daripada traveler yang menggunakan BigPay card ni dekat group facebook Backpackers Buddies Malaysia (BBM)

Oh, aku baru perasan dalam entri BigPay - Skip the hassle, enjoy more benefits yang lepas, aku lupa mention pasal satu lagi sistem sekuriti BigPay ni. Selain perlu masukkan pin code untuk access akaun BigPay korang, tak kisah lah dekat apps atau guna kad dekat mesin atm, korang boleh immediately freeze kan account korang bila korang sedar kad BigPay korang hilang atau disalahgunakan oleh sesuatu pihak. Tak payah sibuk nak call call centre BigPay. Just bukak apps BigPay korang, pergi ke bahagian 'Card', dak aktifkan bahagian 'Freeze Card'. Automatik sebarang transaksi tidak akan boleh dilakukan lagi melainkan korang deactivate the function. Senang, bukan?

So gaisss, tunggu apa lagi? Silalah cepat-cepat buat account BigPay dan apply for BigPay prepaid card. Jangan lupa the referral code 3UQ47MK4D3, okay?

Yang terlepas post pasal cara nak dapatkan extra point for AirAsia Big point, boleh baca entri YouGov survey - Cara mudah mendapatkan AirAsia Big points.
Okay guys, till we meet again in the next entry :) Have a bless days ahead!



No comments:

Post a Comment